lördag 10 januari 2009

Fåniga Nyheter: Ätbar plastpåse uppfunnen

Vilket syfte har en rubrik?

Jag är ingen expert, men jag kan se följande syften med en rubrik:
  1. Att mycket kort ge en korrekt bild av vad en artikel handlar om
  2. Att skapa intresse för artikeln

En bra rubrik uppfyller båda punkterna.

Dagens fåniga nyhet blir fånig eftersom rubriken enbart skapar intresse.

"Ätbar påse uppfunnen" lyder rubriken. Då borde artikeln handla om en påse som har uppfunnits för att man ska kunna äta den.

SvD skriver:
"Eftersom påsen görs av majsstärkelse och majsgranulat klarar naturen av att bryta ner den på en bråkdel av den tid som vanliga påsar kräver. Vanliga påsar stannar kvar i naturen så länge som 50 år. Dessutom går den också att äta, så länge trycket på påsen är vattenbaserat"

Så vad det handlar om är alltså en påse som är helt komposterbar och som inte innehåller några farliga ämnen. Det är ju bra.

Frågan är bara varför tidningen kände att det var bra att låta oss tro att påsen skulle ätas?

Inga kommentarer: