måndag 12 januari 2009

Fåniga Nyheter: Öppen för samtal

SvD publicerar en artikel om Emelie som berättar att hon kan prata med djur. "Det kräver att man kan gå in i varandras identiteter", säger Emelie.

Artikeln ifrågasätter inte Emelie. Är det för att man inte tycker att det behövs? Att hela historien är så dum så att alla direkt borde inse att Emelies djurpratande bara är trams? I så fall; Varför publicerar tidningen artikeln? Är det för att driva med Emelies vanföreställningar? Är inte det lite elakt i så fall?

Jag tycker nog att det hade varit på sin plats med lite ifrågasättande i artikeln.

Men det är klart. Jag kanske är en av dem som, med Emelies ord "förblindats av sin fördomsfullhet".

Här följer några citat ur artikeln:

- "Springer en katt förbi när jag äter middag kan jag bli katten, känna ”jag vill ha en pastabit” samtidigt som jag ser den där biten"
- "Vad skulle Beda säga om jag erkänner att jag har svårt för katter?
- "Hon har redan sagt att det är ditt problem, inte hennes. Idag har hon så bra självförtroende att hon inte tar på sig andras begränsningar"


Med risk för att kallas trångsynt tycker jag att detta är fåniga nyheter.

Inga kommentarer: