söndag 11 januari 2009

Fåniga Nyheter: Kitty knäckt efter juryns sågning

Igår när jag gick en sväng på stan verkade dagens viktigaste nyhet vara att Kitty i Let's dance var "knäckt". Det var i alla fall det enda budskapet på löpsedlarna.

Jag tittade inte på programmet, men jag tycker ändå att det är tråkigt att Kitty blev knäckt. Det är ju ändå bara ett TV-program. Och om hon blev knäckt kan hon, utgår jag ifrån, inte fortsätta varken som radiopratare eller dokusåpadeltagare. Synd eftersom hon gör ett gott intryck i P3.

Men vid närmare eftertanke kanske rubriken inte riktigt stämmer denna gången heller? Jag tog en titt i Aftonbladets artikel där tidningen, tvärt emot rubriken, skriver:

"Trots den tunga jurydomen verkade Kitty Jutbring dock inte alltför knäckt"

Det var väl skönt!

Ett alternativ hade varit att ändra rubriken till "Kitty inte allt för knäckt efter juryns sågning". Det hade varit en roligare rubrik.

Ett annat (och ännu bättre) alternativ hade varit att inte skriva artikeln alls. Fast det hade nog inte gått för sig. Det verkar nämligen finnas en regel på Aftonbladet (och andra kvällstidningar) som säger att varje avsnitt av "Let's dance" måste ge upphov till minst tio artiklar.

Det är oklart varför det måste vara på det viset. I fallet "Idol" som har ungefär samma regel kan det bero på att "Idol"-programmet och Aftonbladet har samma ägare. Men när det gäller "Let's dance" så förstår jag inte varför så många fåniga nyheter får så mycket plats.

Inga kommentarer: