fredag 14 augusti 2009

Fåniga Nyheter: Gratis mobil!

Först:
- Försäljare kan vara påträngande
- Avtal kan vara svårtolkade
- Kunder kan med rätta känna sig lurade ibland.

Men man häpnar ändå över BLT:s rapportering:

"Arvid Nilsson, 83, blev stoppad av en av mobiloperatören Tres försäljare på Ronnebygatan i fredags. Arvid uppfattade det som att försäljaren ville ge honom en gratis mobiltelefon.

- Han sa bara att jag skulle skriva på. Han sa ingenting om att det var något som skulle kosta något, säger Arvid Nilsson."

Okej. Antingen har Arvid ändrat sig men vill inte erkänna det eller också borde Arvid ha en god man.

Om Arvid hade sagt att han missförstått villkoren i avtalet, kännt sig pressad av försäljaren eller inte förstått hur mycket han skulle betala så hade man väl haft förståelse för det inträffade.

Men Arvid säger att han helt plötsligt bara fick en telefon! Och vad trodde Arvid att han skrev på? Hade Arvid hittills under sin levnad aldrig skrivit på ett avtal? Eller trodde han kanske att försäljaren bara ville ha en autograf?

Hoppas att Arvid inte upptäcker SMS-lån nu när han har fått en telefon. Han skulle nog bli förvånad när det visar sig att lånet inte var en gåva.

6 kommentarer:

Ingrid sa...

Ungefär som den här stjärnan:

http://op.se/ostersund/1.1192389

Hillevi tecknar abonnemang med Telenor, men upptäcker sedan till sin förvåning att det är dålig täckning på den jämtländska landbygden där hon bor! Nähä?! Det var ÖP:s toppnyhet den dagen. Det är ju knappt ens en nyhet...

Torsten sa...

:) Antar att Telenor genast satte upp en mast vid Hillevis hus för att slippa negativ press?

Anonym sa...

Faktum är att jag tycker lite synd om gubben. Blev även jag stoppad av Tres försäljare på Ronnebygatan och han sa uttryckligen att han ville GE mig en GRATIS telefon. Självklart fattade jag ju att han inte står på gatan och ger bort saker gratis, även om det var vad han sa. Jag kan förstå att en gamling kan gå på det.

Ingrid sa...

Ha ha, har inte hört nåt mer om vad som hände Hillevi, men det har jag iaf svårt att tro att de gjorde =P

Men visst, jag tycker också lite synd om gubben. Som ung är man ju medveten och inte så naiv, men en gammal man har nog inte så stor erfarenhet av lockande reklamerbjudanden...

Torsten sa...

Anonym: Visst är det lite synd om den gamle mannen. Men inte gav försäljarna bort saker gratis när Arvid var ung heller? Att han inte förstod riktigt VAD han köpte kan jag förstå. Inte att han trodde att han FICK en gåva av försäljaren.

Anonym sa...

Framförallt är inte "nyheten" värd en helsida ens i BLT.