söndag 15 februari 2009

Fåniga Nyheter: Bli av med en ny form av virus för 59 kronor



Idag rapporterar Aftonbladet om Kevin som hade fått 12000 virus i sin dator. Aftonbladet skriver: "Gick in på sajt med ny form av virus - drabbades direkt".

Läser man artikeln framgår det dock att Kevin inte hade uppdaterat sitt antivirusprogram på ett tag och att den "nya formen" av virus inte var något revolutionerande. Med ett uppdaterat antivirusprogram hade Kevin inte fått något virus.

Även om det inte direkt är någon nyhet att det kan vara vettigt att ha ett uppdaterat virusprogram på sin dator så kan det säkert vara på sin plats att skriva om det för att påminna.

Men blir det inte lite pinsamt när Aftonbladet direkt under artikeln om Kevins virus har ytterligare en "artikel" som tipsar om att man via tidningen kan köpa ett virusprogram?

Återigen reklam på nyhetsplats. Är det verkligen snyggt att pusha för en produkt man vill sälja genom att skriva en artikel som pekar på behovet? Jag tycker inte det.

Ibland vill kvällstidningarna tjäna lite extra pengar genom att sälja DVD-filmer tillsammans med tidningen.

Tänk dig att tidningen för att lyckas lite bättre med DVD-försäljningen samtidigt publicerar en positiv recension av filmen man vill sälja. Det är ungefär lika snyggt.

Jag har inte sett det greppet än, men det är väl bara en tidsfråga?

Inga kommentarer: