söndag 23 november 2008

Fåniga Nyheter: Reklamnyheter eller nyhetsreklam?

Jag vet inte om ni håller med, men för mig var det inte uppenbart att allt material på följande sajt är annonser: http://www.aftonbladet.se/jul2008/julmat/

Jag tror faktiskt att många, kanske de flesta, missar att de läser en annons. Layout, typsnitt och känsla är identisk med aftonbladets redaktionella material. Visserligen står det nämnt överst på sidan att det är en annonsbilaga. Men å andra sidan står det "© Aftonbladet Nya Medier" längst ned.

Aftonbladet har väldigt mycket annonser på sin webbplats. Det är i och för sig inga konstigheter att tidningen vill tjäna pengar på sin webb-upplaga. Och eftersom folk inte låter bli att besöka sajten trots att den är belamrad med reklam så förstår jag varför det ser ut som det gör. Reklamen är tråkig, men lönsam!

Jag tycker dock att det är anmärkningsvärt när reklamen kan förväxlas med redaktionellt material. Annonstexterna lånar liksom trovärdighet från de riktiga artiklarna och från tidningen. Det i sin tur gör att aftonbladet blir en aning fånigare!

1 kommentar:

Anonym sa...

Då är det ju tur i oturen att Aftonbladet inte har någon trovärdighet från början.