tisdag 16 december 2008

Fåniga Nyheter: Börsen går upp (eller ner)

Borde man inte bli åtminstone lite, lite klokare om vart utvecklingen på världens börser är på väg om man läser Dagens Industri? Jag gör ett försök.

Den första artikeln jag läser hävdar bestämt: Överraskningsrally på börsen 2009 och utvecklar resonemanget:

”En utveckling som ligger i korten är ett rejält börsrally i Europa, kanske på upp emot 40 procent, trots kraftigt försämrade vinster”

Även om det låter bra så blir jag inte helt övertygad, så jag går vidare till nästa artikel som till min förvåning har rubriken "Börsen ska ned 50 procent till". En Ekonom/finanslegendar rekommenderar investerare att hålla sig borta från alla riskfyllda placeringar:

"Det är bättre att stanna i saker med låg avkastning än att bli av med 50 procent av dina tillgångar, skriver han, och avslutar artikeln med att understryka att han haft rätt förut, och kommer få det igen.”

Okej. Där blev det svårt. Ska jag lita på det som ligger i korten eller är det så att om man har haft rätt en gång förut så har man rätt även i framtiden.

Nästa artikel verkar tycka att börsen ska gå upp i januari, eftersom den har gått upp i januari förut.

Jag har börjat misströsta och bestämmer mig för att avsluta mitt försök att bli lite, lite klokare genom att läsa dagens industri. Det går uppenbarligen inte, konstaterar jag efter att ha läst allt för fåniga börsnyheter.

Det är nog bättre att gissa själv.

Inga kommentarer: