torsdag 30 oktober 2008

Fåniga Nyheter: Bageri får bakläxa

Delicato har använt nyckelhålsmärkt i en annons, men har nu tagit bort annonsen sedan Livsmedelsverket påpekat att Nyckelhålsmärkt är ett registrerat varumärke och att tårtor knappast är en produkt som får märkas med nyckelhålet.

Eftersom det nog får anses allmänt känt att tårtor inte är nyttiga så är detta inte så mycket nyheter utan bara ytterligare ett exempel på reklam på nyhetsplats.

Företaget blir (på samma sätt som DrPepper) överlyckliga och reagerar så här:

"Delicato tycker att Livsmedelsverket överreagerar men vill inte riskera att göra fel. Tårtannonserna tas bort och Delicato lovar att leverera nybakade chokladtårtor till verket som plåster på såren"

Både livsmedelsverket och Delicato är nog nöjda över dessa fåniga nyheter.
- Livsmedelsverket får tårta
- Delicato får gratis reklam via TT och därmed en massa tidningar (SVD, Aftonbladet, Sydsvenskan, GP osv. osv.)

Vad får då tidningarna som publicerar gratisreklamen (komplett med delicatos reklambild)? Tårtor från Delicato? Det har dom verkligen gjort sig förtjänta av!

Jag kan även tipsa bageriet om att det finns en uppsjö av märkningar att använda sig i framtida marknadsföring: KRAV, Svanen, TCO-märkning, Rättvisemärkt, CE-märkning, Bra miljöval, FSC osv

Själv hoppas jag att Delicato hör av sig och erbjuder sig att skicka ett par tårtor. Det skulle vara gott att lördagsmumsa lite.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Läser din "krönika" om aftonbladets artikel. Jag undrar lite ibland vem som är fånig, du som tar deras artikel ordagrant, eller dom som publicerat den. Jag kan inte riktigt bestämma mig ;-)

Torsten sa...

Hejsan!

Visst. Jag drar också mitt strå till fånighets-stacken!