måndag 29 september 2008

"De ungas önskemål styr"

Stockholms stads anslag till öppen ungdomsverksamhet har mer än halverats de senaste 25 åren. Det försöker Madeleine Sjöstedt förklara bort i en artikel i DN:

- Vi har anpassat verksamheten efter ungdomarnas önskemål. Det finns inget skäl att tro att det är fritidsgårdar som står högst upp på ungdomarnas listor just nu, säger hon.
[Madeleine börjar starkt]

- Men de studier som gjorts av Stockholms stads egen forskningsledare Ulf Blomdahl visar ju att fritidsgårdarna hamnar högt upp på de ungas önskelistor. Hur går det ihop?

- Ungdomarna har många önskemål. Det är det som skiljer dagens ungdomar från dem för 27 år sedan. Dagens ungdomar önskar sig många olika saker och det är det vi måste leva upp till som politiker.
[Ojdå, det fanns visst skäl att tro att ungdomar vill ha fritidsgårdar, Madeleine går i försvarsställning]

- Men om vi tittar på helheten. Tror du att de samlade resurserna till Stockholms ungdomar har ökat eller minskat de senaste 25 åren?
- Jag tror inte och jag gissar inte, jag vill veta. Det tycker jag är viktigt.
[Madeleine försöker sätta ner foten och vara bestämd]

- Vet du då hur det ser ut?
- Jag tror inte att någon kan svara på det. Grundfrågan är ändå om ungdomarna får det de önskar sig eller inte. Det är det viktigaste
[Madeleine vill veta. Tycker det är viktigt att veta. Men ingen kan svara. Jobbigt!]

Detta är fåniga nyheter. Inte för att artikeln är dålig. Det är den inte, snarare riktigt underhållande. Det fåniga är snarare hur man försöker att förklara bort en besparing och verkligen tror att folk köper det.

Inga kommentarer: