fredag 4 september 2009

Fåniga Nyheter: Verdana, Futura och Wingdings



Ett företag har ändrat typsnitt i sitt reklamutskick, från Futura till Verdana.

Låter det som en nyhet av dignitet? Inte?

Det tycker i alla fall DN, Time, Göteborgs-Posten och Guardian.

Kan det vara för att tidningsfolk själva är så intresserade av typsnitt? Vi andra fortsätter nog att köpa företagets produkter i samma utsträckning som tidigare.

Den dagen man väljer "Wingdings" som typsnitt kan jag dock förstå att det blir en notis i dagspressen och kanske en och annan finanstidning. Försäljningen skulle kunna påverkas då.

Gissningstävling: Vilket företag är det som har bytt typsnitt i sin reklam?

1. Kjell&Company
X. Åhlens
2. IKEA
Den som svarar rätt vinner en IKEA-katalog.
Om du tillhör gruppen som blir upprörd av typsnittet Verdana (om så än bara för att Microsoft har tagit fram det) så finns det en namninsamling att skriva på här. Vi andra skakar lite överseende på huvudet åt typsnittsfetishisterna och går vidare.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Futura är faktiskt ett väldigt stiligt typsnitt.

Surdegen sa...

Jag tycker Futura äger. Ska nog sluta handla på IKEA efter den här skandalen.

Torsten sa...

Surdegen: Hoppas att du fortsätter läsa min blogg trots att jag använder Verdana.

Ser för övrigt att du själv använder Verdana på din blogg. Dags att byta?

Anonym sa...

En undran: kan man välja futura som bloggtypsnitt? På Word kan man det tyvärr inte! Har länge saknat det!

Torsten sa...

Anonym: Ingen aning. Tittade lite efter det nu, men hittar det inte.