lördag 18 april 2009

Fåniga Nyheter: Chefredaktören på mingelparty

Vi vet redan att Victoria ska gifta sig med Daniel. Det är ingen nyhet.

Vi visste inte att Sydsvenskans chefredaktör blev inbjuden till slottet på mingelparty. Det var en nyhet. En fånig nyhet. För varför är det egentligen intressant vem som var inbjuden och vilka artighetsfraser som utbyttes på slottet?

Men chefredaktör Sandström verkade imponerad:

– "Jag var en av 180 representanter för det officiella Sverige, som det heter. Flera andra chefredaktörer var där, liksom representanter för kyrkan, regeringen, Svenska Akademien... Jag var nog nummer 179 på viktighetslistan."

Sydsvenskan slår på stort och ägnar en helsida åt hovrapporteringen. Och publicerar hela listan på de viktiga personer som chefredaktören fick träffa. Sydsvenskan rapporterar:

- "Konversationen var ganska kort och ledig och jag lyckades undvika etikettsproblematiken med lite verbalt finlir."
- "Vad pratade ni om?"
- "... Jag såg mig själv som ambassadör för min landsände. Sedan konstaterade Daniel och jag att vi heter likadant."


Verbalt finlir, på min ära!

"Daniel sade att Sydsvenskans rapportering hade varit balanserad. Jag svarade att balanserad rapportering är sådant vi sysslar med."

Balanserad rapportering? Ja, i många fall. Men inte när tidningen ska rapportera om när den imponerade chefredaktören fick träffa viktiga personer på slottet. Och äta snittar:

- "Snittar fanns också. Jag lyckades att inte få någon laxbit på slipsen vilket jag är glad för."
- "Fick du autograf?"
- "Jag antog att etiketten inte tillät sådana frågor."


Det var väl roligt för Daniel Sandström att han fick gå på fest. Synd bara att han inte vågade be om de autografer han så gärna hade tagit med sig därifrån.

Synd också att ingen stoppade artikeln. Men vem säger nej till chefredaktören?

Inga kommentarer: