torsdag 28 augusti 2008

Guide till ALLA sovmetoderna

Så här är det enligt min erfarenhet:
  • Alla barn är olika
  • Barn vill somna på helt skilda sätt
  • Barn sover olika länge
  • Barn sover inte på samma sätt
  • Alla småbarnsföräldrar är, mer eller mindre, trötta hela tiden.


Därför tycker jag att alla "sömnmetoder" som presenteras i olika tidningar med jämna mellanrum kan katigoriseras som "fåniga nyheter". Visst hade det varit härligt med en allmängiltig metod som funkar på alla barn.


Dagens länk är en kortfattad genomgång av en mängd metoder som gör anspråk på att fungera. Det är "Femminutersmetoden", "Gradvis utsläckning", "Ferbers progressiva", "Sova-hela-natten-kuren", "Stolmetoden" och "De fyra s:en och ett v". Fånigt!


Vissa metoder passar säkert vissa barn, men jag tror att det är fåfängt att tro att en sådan metod passar alla.


Jag är en småbarnsförälder. Idag är jag jättetrött. Idag också.

Inga kommentarer: